Podstawy prawne, przedmiot działania, struktura organizacyjna, gospodarka finansowa

PODSTAWY PRAWNE
funkcjonowania i organizacji placów targowych.

Jednostka organizacyjna „Targowiska Miejskie” w Tarnowie utworzona została z dniem 1 lipca 1997 r. Uchwałą Nr.XXXIX/346/97 Rady Miejskiej w Tarnowie z dnia 26 maja 1997r./ ze zm. / w formie jednostki budżetowej w celu zarządzania mieniem komunalnym w obrębie placów targowych oraz sprawowania merytorycznego nadzoru nad działalnością wszystkich targowisk na terenie miasta Tarnowa.

Zadaniem Targowisk Miejskich w Tarnowie jest sprawowanie zarządu placami targowymi Gminy Miasta Tarnowa wraz ze zlokalizowanymi na ich terenie pawilonami handlowymi, kioskami i innymi urządzeniami związanymi z funkcjonowaniem placów targowych, wykonywania poboru opłat targowych i odprowadzanie ich do budżetu miasta. Planowanie i nadzorowanie inwestycji komunalnych w zakresie budowy, modernizacji i remontów obiektów i urządzeń na targowiskach miejskich.

Wykaz aktów prawnych stanowiących podstawę funkcjonowania i organizacji Targowisk Miejskich w Tarnowie:

  • Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /Dz.U.Nr.115, poz.741 ze zm./
  • Uchwała nr.XXXIX/346/97 Rady Miejskiej w Tarnowie z dnia 26 maja 1997 r. w sprawie utworzenia jednostki organizacyjnej Gminy Miasta Tarnowa „Targowiska Miejskie” z załącznikiem : Statut „Targowisk Miejskich” w Tarnowie
  • Uchwała nr.XLVII/413/97 Rady Miejskiej w Tarnowie z dnia 18 grudnia 1997 r. w sprawie ustalenia targowisk prowadzonych na terenie miasta Tarnowa i zakresu ich działania , organizacji i funkcjonowania
  • Uchwała nr.194/2000 Zarządu Miasta Tarnowa z dnia 11 lipca 2000 r.
    w sprawie ustalenia stawki wyjściowej czynszu najmu za lokale handlowe stanowiące własność Gminy Miasta Tarnowa wynajmowane w drodze przetargu
  • Uchwała nr.XXIV/192/96 Rady Miejskiej w Tarnowie z dnia 29 lutego 1996 r. w sprawie ustalenia regulaminu targowisk działających w mieście Tarnowie
  • Uchwała nr.145/97 Zarządu Miasta Tarnowa z dnia 8 lipca 1997 r. w sprawie ustalenia opłat eksploatacyjnych na targowiskach miejskich w Tarnowie
  • Uchwała nr.266/2000 Zarządu Miasta Tarnowa z dnia 5 września 2000 r. w sprawie ustalenia stawek czynszu dzierżawnego za grunt stanowiący własność komunalną Gminy Miasta Tarnowa , dzierżawiony dla użytkowników miejskich placów targowych zarządzanych przez administratorów.
  • Uchwała nr.XLII/756/2005 Rady Miejskiej w Tarnowie z dnia 24 listopada2005 r. w sprawie opłaty targowej.

Pozostałe przepisy towarzyszące realizacji celów zadań:

  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny
  • Ustawa z dnia 5 stycznia 1991 r. prawo budżetowe
  • Ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych
  • Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości
  • Ustawa z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych
  • Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
  • Ustawa z dnia 07 lipca 1994 r. Prawo budowlane
  • Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządach lokalnych

PRZEDMIOT DZIAŁANIA:

  • zarządzanie miejskimi placami targowymi
  • opracowywanie projektów zagospodarowania targowisk
  • planowanie inwestycji i remontów na placach targowych , nadzór nad ich wykonaniem
  • prowadzenie ewidencji punktów handlowych należących do podmiotów gospodarczych prowadzących stałą działalność na placach targowych oraz zawieranie z nimi umów dotyczących ich działania na targowiskach
  • egzekwowanie wobec użytkowników lokali użytkowych oraz terenu placów targowych przepisów porządkowych / regulaminy / , sanitarnych , p.pożarowych , budowlanych , ochrony środowiska
  • sporządzanie i przedkładanie Prezydentowi Miasta Tarnowa analiz i informacji z realizacji zadań statutowych
  • ewidencjonowanie kwitów opłat targowych , pobór tych opłat i odprowadzanie do budżetu miasta
  • przedstawianie Prezydentowi Miasta Tarnowa wniosków w zakresie usprawnienia zarządzania targowiskami i podnoszenie świadczonych usług
  • sprawowanie nadzoru nad targowiskami zlokalizowanymi na nieruchomościach będących własnością osób fizycznych i prawnych
  • organizowanie i świadczenie pomocniczych usług związanych z funkcjonowaniem placów targowych oraz przyległych terenów
  • świadczenie usług na rzecz innych jednostek organizacyjnych Gminy Miasta Tarnowa
  • świadczenie usług pomocniczych na rzecz innych jednostek organizacyjnych Gminy.

STRUKTURA ORGANIZACYJNA:

  • Targowiskami Miejskimi kieruje dyrektor, który jest służbowym przełożonym pracowników Jednostki. Szczegółową strukturę Targowisk Miejskich i zakres działania oraz obowiązków pracowników na poszczególnych stanowiskach pracy określa Regulamin Organizacyjny.
  • W strukturze organizacyjnej Targowisk Miejskich wyodrębnione są dwa zasadnicze referaty realizujące w/w zadania Jednostki:
    • referat eksploatacji placów targowych,
    • referat finansowo- księgowy.
  • Zadania Jednostki TM realizuje załoga składająca się z 22 pracowników zatrudnionych na umowy o pracę oraz 5 osób wykonujących zadania pomocnicze na umowy zlecenia.

GOSPODARKA FINANSOWA:

  • Targowiska Miejskie prowadzą gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o finansach budżetowym oraz rozporządzeń wykonawczych dotyczących jednostek budżetowych.
  • Podstawą gospodarki finansowej jest plan roczny finansowy obejmujący dochody i wydatki i rozliczenia z budżetem miasta.
  • Targowiska Miejskie pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Gminy Miasta Tarnowa, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek dochodów budżetu Gminy Miasta Tarnowa.
  • Dyrektor Targowisk Miejskich składa Prezydentowi Miasta Tarnowa corocznie informację o przebiegu wykonania planu finansowego jednostki za pierwsze półrocze oraz sprawozdanie z wykonania planu finansowego jednostki.
  • Wysokość opłat targowych obowiązujących na terenie miasta Tarnowa ustala w formie uchwały Rada Miejska w Tarnowie.