Pobór opłaty targowej i eksploatacyjnej; utrzymanie porządku i czystości; nadzór handlu grzybami.
POBÓR OPŁATY TARGOWEJ:
- Definicja targowiska:
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
/ Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 z późn. zm / - Wyrok Sądu najwyższego z dnia 18.11.1993 r. ( sygn. Akt II ARN 68/93 : ) Targowiskiem o którym mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, są wszelkie miejsca, w których prowadzony jest handel i dotyczy zarówno targowiska, których lokalizację ustaliła gmina oraz każde inne miejsce, a więc również hala targowa usytuowana na gruncie nie będącym mieniem gminy.
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
Pobór opłaty targowej:
Na podstawie art. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. Nr 102, poz. 584) art. 15 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j.: Dz.U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 ze zm.) od dnia 19 czerwca 2011 r. otrzymał następujące nowe brzmienie:
- Opłatę targową pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach, z zastrzeżeniem ust. 2b.
- Targowiskami, o których mowa w ust. 1, są wszelkie miejsca, w których jest prowadzona sprzedaż.
2b. Opłacie targowej nie podlega sprzedaż dokonywana w budynkach lub w ich częściach.
Dlatego opłata targowa pobierana jest zarówno z tytułu sprzedaży z ręki, koszów, stoisk, wozów konnych, przyczep, pojazdów samochodowych etc. Prowadzonej na targowiskach zorganizowanych, jak również z tytułu tego typu sprzedaży, która odbywa się w innych miejscach, np. na placach, ulicach, chodnikach, w przejściach podziemnych itp.
- Ile wynosi opłata targowa:
W myśl art. 19 pkt 1 lit. a ww. ustawy rada gminy, w drodze uchwały, określa zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek opłat określonych w ustawie, z tym że w roku 2011 stawka opłaty targowej nie może przekroczyć 699,27 zł dziennie -może zarządzić pobór opłaty targowej w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso.
- Rada Miejska w Tarnowie uchwaliła:
Uchwała nr.XLII/756/2005 Rady Miejskiej w Tarnowie z dnia 24.11.2005 r. w sprawie opłaty targowej. Uchwała ta ustala:- lokalizację targowisk na terenie miasta Tarnowa
- wysokość dziennych stawek opłaty targowej (Załącznik Nr 1 do uchwały)
- wykaz inkasentów opłaty targowej oraz wysokość wynagrodzenia za inkaso (Załącznik Nr 2 do uchwały).
POBÓR OPŁATY EKSPLOATACYJNEJ:
- Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym / Dz.U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm / art. 30 ust.2 pkt 3. –„…gospodarowanie mieniem komunalnym…” .
- Regulamin placu targowego:
Uchwała Nr XXIV/92/96 Rady Miejskiej w Tarnowie z dnia 29.02.1996 r. w sprawie ustalenia regulaminu targowisk działających w mieście Tarnowie:- § 7. ust. 4 –„…za usługi i świadczenia oddawane przez administratorów placów targowych na rzecz użytkowników placów – jak sprzątanie placu, stałe rezerwacje miejsc handlowych, korzystanie z urządzeń wodno-kanalizacyjnych itp. – niezależnie od opłaty targowej mogą być pobierane opłaty eksploatacyjne ustalone przez Zarząd Miasta Tarnowa…”.
- Uchwała Nr 145/97 Zarządu Miasta Tarnowa z dnia 08.07.1997 r.
w sprawie ustalenia opłat eksploatacyjnych na targowiskach miejskich w Tarnowie, która ustala:- uprawnienie Targowisk Miejskich do naliczania eksploatacyjnych pobierania opłat eksploatacyjnych za usługi i świadczenia wykonywane na rzecz najemcó i dzierżawców kiosków, pawilonów handlowych wysokość innych stoisk sprzedaży oraz terenów usytuowanych na targowiskach,
- usługi i świadczenia objęte opłatą eksploatacyjną są w szczególności:
- sprzątanie zanieczyszczeń powstałych w wyniku prowadzenia przez handlującego sprzedaży towarów powodujących zaśmiecanie placu targowego,
- zapewnienie rezerwacji miejsc handlowych,
- korzystanie z urządzeń wodno-kanalizacyjnych itp.
- zasady poboru eksploatacyjnych wysokość opłat eksploatacyjnych.
- Opłaty eksploatacyjne:
- Najemcy i dzierżawcy uiszczają opłaty eksploatacyjne określone dla poszczególnych placów targowych odpowiednio do ponoszonych przez Targowiska Miejskie kosztów:
- sprzątania placu
- dozoru
- ubezpieczenia OC placu i obiektów
- oświetlenie placu
- korzystanie z instalacji wodno-kanalizacyjnej
- rezerwacja miejsc do handlu bezpośrednio z powierzchni placu targowego
- w/w składniki stanowią 15 – 30 % kosztów.
- Wysokość w/w opłat jest określona w umowach najmu i dzierżawcami a zmiany wysokości stawek wprowadzane są w formie aneksu do obowiązujących umów.
- Wysokość stawek opłat eksploatacyjnych jest wyliczana na podstawie zmian cen składników opłat eksploatacyjnych :
- ceny wody i odprowadzenia ścieków
- energii elektrycznej
- opłaty za składowanie odpadów na terenie Zakładu Składowania Odpadów Komunalnych przy ul. Cmentarnej
- wzrostu kosztów wywozu odpadów na teren ZSOK w wyniku wzrostu :
- cen paliwa
- części zamiennych
- akcesorii samochodowych
- obsługi technicznej.
- Koszt utrzymania porządku i czystości oraz wywozu odpadów wynosi około 70 % w strukturze świadczeń stanowiących składowe opłat eksploatacyjnych na terenie placów targowych Jednostki Targowiska Miejskie.
UTRZYMANIE PORZĄDKU I CZYSTOŚCI:
- własna ekipa pracowników gospodarczych dokonująca codziennego sprzątanie placów po zakończeniu handlu, dezynfekcje sanitariatów, drobne naprawy
- wywóz odpadów z terenu placów targowych własnym samochodem- śmieciarką marki RENAULT MASCOT KS-3 nr rej. KT 65679 – codziennie po zakończeniu handlu
- odprowadzanie odpadów na teren Zakładu Składowania Odpadów Komunalnych przy ul. Cmentarnej – średnio około 450 ton rocznie
- świadczenie usług wywozu odpadów z terenu części placów targowych na nieruchomościach osób fizycznych i prawnych.
NADZÓR HANDLU GRZYBAMI:
- Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 grudnia 2002 r.
/ Dz. U. z 2003 r. Nr 21, poz. 178 /
w sprawie grzybów dopuszczonych do obrotu lub produkcji przetworów grzybowych albo artykułów spożywczych zawierających grzyby oraz uprawnień klasyfikatora grzybów i grzyboznawcy. - Lokalizacja: Place Jednostki TM:
- Plac targowy Łazienna
- Hala Miejska
- Plac targowy Targowica
- Plac targowy Akacjowa
- Place osób fizycznych lub prawnych:
- Plac Łazienna dzierżawa terenu od p.Martin
- Plac Łazienny A.Majchrowski
- Plac Łazienny T.Wcisło
- Plac Łazienny PAH
- Uzgodnienia : Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny
33-100 Tarnów ul.Mościckiego 10 tel. 621-70-97 (98) fax. 621-75-43
- RMZ § 9 ust.2 – „ … Punkty skupu grzybów oraz przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie targowisk są zobowiązani zatrudnić osoby posiadające uprawnienia klasyfikatora grzybów przy dokonywaniu oceny grzybów świeżych rosnących w warunkach naturalnych oraz wydawania atestów …”
- Klasyfikator grzybów: Teresa Lipińska tel. 633-26-95
- Świadectwo Klasyfikatora Grzybów w Centralnej Kartotece nr 117/94 z dnia 18.02.1994 r.
- była zatrudniona jako klasyfikator grzybów w SANEPID Tarnów
- Organizacji punktu oceny grzybów:
- lokalizacja punktu: biuro administracji Hala Miejska
- okres funkcjonowania: 15 czerwiec – 31 październik
- godziny funkcjonowania: 700 – 900 / poniedziałek – sobota / = 24 dni x 3 = 72 godz./mc
- kontrola placów targowych: wyrywkowa łącznie 8 godz./ m-c
- wydawanie atestów: formularze uzgodnione z PPIS
- Informacja na placach: tablice informacyjne: wyciąg w RMZ + wykaz grzybów, lokalizacja i zasady funkcjonowania Punktu Oceny Grzybów;
- place prywatne pisemna informacja do właścicieli, administratorów.
- Zatrudnienie klasyfikatora : umowa zlecenie 15 VI – 31 X ……r. / 80 godz./ m-c = ½ etatu /wynagrodzenie miesięczne: 600 zł.
- Dokumentacja: w latach 2003 – 2010 wystawiono łącznie 16 410 indywidualnych atestów:
- 2003 r. – 1 140 szt.
- 2004 r. – 2 282 szt.
- 2005 r. – 1 927 szt.
- 2006 r. – 1 621 szt.
- 2007 r. – 2 562 szt.
- 2008 r. – 2 156 szt.
- 2009 r. – 2 602 szt.
- 2010 r. – 2 120 szt.
- 2011 r. – 1 420 szt.
- Łącznie: 17 830 szt.
