Pobór opłaty targowej i eksploatacyjnej; utrzymanie porządku i czystości; nadzór handlu grzybami.

POBÓR OPŁATY TARGOWEJ:

  • Definicja targowiska:
    • Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
      / Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 z późn. zm /
    • Wyrok Sądu najwyższego z dnia 18.11.1993 r. ( sygn. Akt II ARN 68/93 : ) Targowiskiem o którym mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, są wszelkie miejsca, w których prowadzony jest handel i dotyczy zarówno targowiska, których lokalizację ustaliła gmina oraz każde inne miejsce, a więc również hala targowa usytuowana na gruncie nie będącym mieniem gminy.

Pobór opłaty targowej:
Na podstawie art. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. Nr 102, poz. 584) art. 15 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j.: Dz.U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 ze zm.) od dnia 19 czerwca 2011 r. otrzymał następujące nowe brzmienie:

  1. Opłatę targową pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach, z zastrzeżeniem ust. 2b.
  2. Targowiskami, o których mowa w ust. 1, są wszelkie miejsca, w których jest prowadzona sprzedaż.

    2b. Opłacie targowej nie podlega sprzedaż dokonywana w budynkach lub w ich częściach.
    Dlatego opłata targowa pobierana jest zarówno z tytułu sprzedaży z ręki, koszów, stoisk, wozów konnych, przyczep, pojazdów samochodowych etc. Prowadzonej na targowiskach zorganizowanych, jak również z tytułu tego typu sprzedaży, która odbywa się w innych miejscach, np. na placach, ulicach, chodnikach, w przejściach podziemnych itp.
  • Ile wynosi opłata targowa:
    W myśl art. 19 pkt 1 lit. a ww. ustawy rada gminy, w drodze uchwały, określa zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek opłat określonych w ustawie, z tym że w roku 2011 stawka opłaty targowej nie może przekroczyć 699,27 zł dziennie -może zarządzić pobór opłaty targowej w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso.
  • Rada Miejska w Tarnowie uchwaliła:
    Uchwała nr.XLII/756/2005 Rady Miejskiej w Tarnowie z dnia 24.11.2005 r. w sprawie opłaty targowej. Uchwała ta ustala:
    • lokalizację targowisk na terenie miasta Tarnowa
    • wysokość dziennych stawek opłaty targowej (Załącznik Nr 1 do uchwały)
    • wykaz inkasentów opłaty targowej oraz wysokość wynagrodzenia za inkaso (Załącznik Nr 2 do uchwały).

POBÓR OPŁATY EKSPLOATACYJNEJ:

  • Podstawa prawna:
    • Ustawa z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym / Dz.U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm / art. 30 ust.2 pkt 3. –„…gospodarowanie mieniem komunalnym…” .
  • Regulamin placu targowego:
    Uchwała Nr XXIV/92/96 Rady Miejskiej w Tarnowie z dnia 29.02.1996 r. w sprawie ustalenia regulaminu targowisk działających w mieście Tarnowie:
    • § 7. ust. 4 –„…za usługi i świadczenia oddawane przez administratorów placów targowych na rzecz użytkowników placów – jak sprzątanie placu, stałe rezerwacje miejsc handlowych, korzystanie z urządzeń wodno-kanalizacyjnych itp. – niezależnie od opłaty targowej mogą być pobierane opłaty eksploatacyjne ustalone przez Zarząd Miasta Tarnowa…”.
  • Uchwała Nr 145/97 Zarządu Miasta Tarnowa z dnia 08.07.1997 r.
    w sprawie ustalenia opłat eksploatacyjnych na targowiskach miejskich w Tarnowie, która ustala:
    • uprawnienie Targowisk Miejskich do naliczania eksploatacyjnych pobierania opłat eksploatacyjnych za usługi i świadczenia wykonywane na rzecz najemcó i dzierżawców kiosków, pawilonów handlowych wysokość innych stoisk sprzedaży oraz terenów usytuowanych na targowiskach,
    • usługi i świadczenia objęte opłatą eksploatacyjną są w szczególności:
      • sprzątanie zanieczyszczeń powstałych w wyniku prowadzenia przez handlującego sprzedaży towarów powodujących zaśmiecanie placu targowego,
      • zapewnienie rezerwacji miejsc handlowych,
      • korzystanie z urządzeń wodno-kanalizacyjnych itp.
      • zasady poboru eksploatacyjnych wysokość opłat eksploatacyjnych.
  • Opłaty eksploatacyjne:
    • Najemcy i dzierżawcy uiszczają opłaty eksploatacyjne określone dla poszczególnych placów targowych odpowiednio do ponoszonych przez Targowiska Miejskie kosztów:
    • sprzątania placu
    • dozoru
    • ubezpieczenia OC placu i obiektów
    • oświetlenie placu
    • korzystanie z instalacji wodno-kanalizacyjnej
    • rezerwacja miejsc do handlu bezpośrednio z powierzchni placu targowego
    • w/w składniki stanowią 15 – 30 % kosztów.
    • Wysokość w/w opłat jest określona w umowach najmu i dzierżawcami a zmiany wysokości stawek wprowadzane są w formie aneksu do obowiązujących umów.
    • Wysokość stawek opłat eksploatacyjnych jest wyliczana na podstawie zmian cen składników opłat eksploatacyjnych :
      • ceny wody i odprowadzenia ścieków
      • energii elektrycznej
      • opłaty za składowanie odpadów na terenie Zakładu Składowania Odpadów Komunalnych przy ul. Cmentarnej
      • wzrostu kosztów wywozu odpadów na teren ZSOK w wyniku wzrostu :
        • cen paliwa
        • części zamiennych
        • akcesorii samochodowych
        • obsługi technicznej.
  • Koszt utrzymania porządku i czystości oraz wywozu odpadów wynosi około 70 % w strukturze świadczeń stanowiących składowe opłat eksploatacyjnych na terenie placów targowych Jednostki Targowiska Miejskie.

UTRZYMANIE PORZĄDKU I CZYSTOŚCI:

  • własna ekipa pracowników gospodarczych dokonująca codziennego sprzątanie placów po zakończeniu handlu, dezynfekcje sanitariatów, drobne naprawy
  • wywóz odpadów z terenu placów targowych własnym samochodem- śmieciarką marki RENAULT MASCOT KS-3 nr rej. KT 65679 – codziennie po zakończeniu handlu
  • odprowadzanie odpadów na teren Zakładu Składowania Odpadów Komunalnych przy ul. Cmentarnej – średnio około 450 ton rocznie
  • świadczenie usług wywozu odpadów z terenu części placów targowych na nieruchomościach osób fizycznych i prawnych.

NADZÓR HANDLU GRZYBAMI:

  • Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 grudnia 2002 r.
    / Dz. U. z 2003 r. Nr 21, poz. 178 /
    w sprawie grzybów dopuszczonych do obrotu lub produkcji przetworów grzybowych albo artykułów spożywczych zawierających grzyby oraz uprawnień klasyfikatora grzybów i grzyboznawcy.
  • Lokalizacja: Place Jednostki TM:
    • Plac targowy Łazienna
    • Hala Miejska
    • Plac targowy Targowica
    • Plac targowy Akacjowa
  • Place osób fizycznych lub prawnych:
    • Plac Łazienna dzierżawa terenu od p.Martin
    • Plac Łazienny A.Majchrowski
    • Plac Łazienny T.Wcisło
    • Plac Łazienny PAH
  • Uzgodnienia : Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny
    33-100 Tarnów ul.Mościckiego 10 tel. 621-70-97 (98) fax. 621-75-43

  • RMZ § 9 ust.2 – „ … Punkty skupu grzybów oraz przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie targowisk są zobowiązani zatrudnić osoby posiadające uprawnienia klasyfikatora grzybów przy dokonywaniu oceny grzybów świeżych rosnących w warunkach naturalnych oraz wydawania atestów …”
  • Klasyfikator grzybów: Teresa Lipińska tel. 633-26-95
    • Świadectwo Klasyfikatora Grzybów w Centralnej Kartotece nr 117/94 z dnia 18.02.1994 r.
    • była zatrudniona jako klasyfikator grzybów w SANEPID Tarnów
  • Organizacji punktu oceny grzybów:
    • lokalizacja punktu: biuro administracji Hala Miejska
    • okres funkcjonowania: 15 czerwiec – 31 październik
    • godziny funkcjonowania: 700 – 900 / poniedziałek – sobota / = 24 dni x 3 = 72 godz./mc
    • kontrola placów targowych: wyrywkowa łącznie 8 godz./ m-c
    • wydawanie atestów: formularze uzgodnione z PPIS
    • Informacja na placach: tablice informacyjne: wyciąg w RMZ + wykaz grzybów, lokalizacja i zasady funkcjonowania Punktu Oceny Grzybów;
    • place prywatne pisemna informacja do właścicieli, administratorów.
  • Zatrudnienie klasyfikatora : umowa zlecenie 15 VI – 31 X ……r. / 80 godz./ m-c = ½ etatu /wynagrodzenie miesięczne: 600 zł.
  • Dokumentacja: w latach 2003 – 2010 wystawiono łącznie 16 410 indywidualnych atestów:
    • 2003 r. – 1 140 szt.
    • 2004 r. – 2 282 szt.
    • 2005 r. – 1 927 szt.
    • 2006 r. – 1 621 szt.
    • 2007 r. – 2 562 szt.
    • 2008 r. – 2 156 szt.
    • 2009 r. – 2 602 szt.
    • 2010 r. – 2 120 szt.
    • 2011 r. – 1 420 szt.
    • Łącznie: 17 830 szt.