Zadania Targowisk Miejskich

O nas » Zadania Targowisk Miejskich


Pobór opłaty targowej i eksploatacyjnej; utrzymanie porządku i czystości; nadzór handlu grzybami


POBÓR  OPŁATY  TARGOWEJ:

•    Definicja targowiska
-   Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r.   o podatkach i opłatach lokalnych
/ Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84  z późn. zm /
-   Wyrok Sądu najwyższego z dnia 18.11.1993 r. ( sygn. Akt II ARN 68/93 : )
Targowiskiem o którym mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, są wszelkie miejsca, w których prowadzony jest handel i dotyczy zarówno targowiska, których lokalizację ustaliła gmina oraz każde inne miejsce, a więc również hala targowa usytuowana na gruncie nie będącym mieniem gminy.

•    Pobór opłaty targowej:
Na podstawie art. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. Nr 102, poz. 584) art. 15 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j.: Dz.U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 ze zm.) od dnia 19 czerwca 2011 r. otrzymał następujące nowe brzmienie:
1. Opłatę targową pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach, z zastrzeżeniem ust. 2b.
2. Targowiskami, o których mowa w ust. 1, są wszelkie miejsca, w których jest prowadzona sprzedaż.
2b. Opłacie targowej nie podlega sprzedaż dokonywana w budynkach lub w ich częściach.
Dlatego opłata targowa pobierana jest zarówno z tytułu sprzedaży z ręki, koszów, stoisk, wozów konnych, przyczep, pojazdów samochodowych etc. Prowadzonej na targowiskach zorganizowanych, jak również z tytułu tego typu sprzedaży, która odbywa się w innych miejscach, np. na placach, ulicach, chodnikach, w przejściach podziemnych itp.

•    Ile wynosi opłata targowa
W myśl art. 19 pkt 1 lit. a ww. ustawy rada gminy, w drodze uchwały, określa zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek opłat określonych w ustawie, z tym że w roku 2011 stawka opłaty targowej nie może przekroczyć 699,27 zł dziennie
-może zarządzić pobór opłaty targowej w drodze inkasa oraz określić inkasentów                    i wysokość wynagrodzenia za inkaso,

•    Rada Miejska w Tarnowie uchwaliła :
Uchwała nr.XLII/756/2005 Rady Miejskiej w Tarnowie z dnia 24.11.2005 r.
w sprawie opłaty targowej.
Uchwała ta ustala:
-    lokalizację targowisk na terenie miasta Tarnowa
-    wysokość dziennych stawek opłaty targowej ( Załącznik Nr 1 do uchwały )
-    wykaz inkasentów opłaty targowej oraz wysokość wynagrodzenia za inkaso   
    ( Załącznik Nr 2 do uchwały ).

POBÓR  OPŁATY  EKSPLOATACYJNEJ:

•    Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 08 marca  1990 r.   o samorządzie terytorialnym
  / Dz.U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74  z późn. zm /
  art. 30 ust.2 pkt 3. –„…gospodarowanie mieniem komunalnym…” .  

-  Regulamin placu targowego
   Uchwała Nr XXIV/92/96 Rady Miejskiej w Tarnowie z dnia 29.02.1996 r. w sprawie   
   ustalenia regulaminu targowisk działających w mieście Tarnowie:
§ 7. ust. 4  –„…za usługi i świadczenia oddawane przez administratorów placów targowych na rzecz użytkowników placów – jak sprzątanie placu, stałe rezerwacje miejsc handlowych, korzystanie z urządzeń wodno-kanalizacyjnych itp. – niezależnie od opłaty targowej mogą być pobierane opłaty eksploatacyjne ustalone przez Zarząd Miasta Tarnowa…”.  

-  Uchwała Nr 145/97 Zarządu Miasta Tarnowa  z dnia 08.07.1997 r.
w sprawie ustalenia opłat eksploatacyjnych na targowiskach miejskich w Tarnowie, która ustala:
- uprawnienie Targowisk Miejskich do naliczania eksploatacyjnych pobierania opłat eksploatacyjnych za usługi i świadczenia wykonywane na rzecz najemcó i dzierżawców kiosków, pawilonów handlowych wysokość innych stoisk sprzedaży oraz terenów usytuowanych na targowiskach,
- usługi i świadczenia objęte opłatą eksploatacyjną są w szczególności:

-  sprzątanie zanieczyszczeń powstałych w wyniku prowadzenia przez handlującego sprzedaży towarów powodujących zaśmiecanie placu targowego,
-    zapewnienie rezerwacji miejsc handlowych,
-    korzystanie z urządzeń wodno-kanalizacyjnych itp.
-    zasady poboru eksploatacyjnych wysokość opłat eksploatacyjnych.

•    Opłaty eksploatacyjne :

-    Najemcy i dzierżawcy uiszczają opłaty eksploatacyjne określone dla poszczególnych placów targowych odpowiednio do ponoszonych przez Targowiska Miejskie kosztów:

-    sprzątania placu
-    dozoru
-    ubezpieczenia OC placu i obiektów
-    oświetlenie placu
-    korzystanie z instalacji wodno-kanalizacyjnej
-    rezerwacja miejsc do handlu bezpośrednio z powierzchni placu targowego
-    w/w składniki stanowią 15 – 30 % kosztów.

-   Wysokość w/w opłat jest określona w umowach najmu i dzierżawcami a zmiany wysokości stawek wprowadzane są w formie aneksu do obowiązujących umów.

-  Wysokość stawek opłat eksploatacyjnych jest wyliczana na podstawie zmian cen składników opłat eksploatacyjnych :

-    ceny wody i odprowadzenia ścieków
-    energii elektrycznej
- opłaty za składowanie odpadów na terenie Zakładu Składowania Odpadów Komunalnych przy ul. Cmentarnej
- wzrostu kosztów wywozu odpadów na teren ZSOK w wyniku wzrostu ;

    -    cen paliwa
    -    części zamiennych
    -    akcesorii samochodowych
    -    obsługi technicznej.

-    Koszt utrzymania porządku i czystości oraz wywozu odpadów wynosi około  70 % w strukturze świadczeń stanowiących składowe opłat eksploatacyjnych na terenie placów targowych Jednostki Targowiska Miejskie.

UTRZYMANIE  PORZĄDKU  I  CZYSTOŚCI:

•    własna ekipa pracowników gospodarczych dokonująca codziennego sprzątanie
placów po zakończeniu handlu, dezynfekcje sanitariatów, drobne naprawy

•    wywóz odpadów z terenu placów targowych własnym samochodem- śmieciarką
marki RENAULT  MASCOT KS-3 nr rej. KT 65679
– codziennie po zakończeniu handlu

•    odprowadzanie odpadów na teren Zakładu Składowania Odpadów Komunalnych
przy ul. Cmentarnej – średnio około 450 ton rocznie

•    świadczenie usług wywozu odpadów z terenu części placów targowych na
    nieruchomościach osób fizycznych i prawnych.

NADZÓR  HANDLU  GRZYBAMI:
           
•    Podstawa prawna:   Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 19 grudnia 2002 r.
                 / Dz. U. z  2003 r. Nr 21, poz. 178 /
w sprawie grzybów dopuszczonych do obrotu lub produkcji przetworów grzybowych albo artykułów spożywczych zawierających grzyby oraz uprawnień klasyfikatora grzybów i grzyboznawcy.

•    Lokalizacja:      Place Jednostki TM:       
Plac targowy    Burek       
            Plac targowy  Łazienna           
            Hala Miejska               
            Plac targowy  Targowica           
            Plac targowy  Akacjowa           
Place osób fizycznych lub prawnych:
            Plac Łazienna   dzierżawa terenu od p.Martin       
            Plac Łazienny   A.Majchrowski       
            Plac Łazienny   T.Wcisło           
            Plac Łazienny   PAH           

•    Uzgodnienia :    Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny
                                 33-100 Tarnów ul.Mościckiego 10  tel. 621-70-97 (98)  fax. 621-75-43   
-    RMZ  § 9 ust.2  –  „ ... Punkty skupu grzybów oraz przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie targowisk są zobowiązani zatrudnić osoby posiadające uprawnienia klasyfikatora grzybów przy dokonywaniu oceny grzybów świeżych rosnących w warunkach naturalnych oraz wydawania atestów ...”
•    Klasyfikator grzybów: Teresa Lipińska tel.633-26-95
-    Świadectwo Klasyfikatora Grzybów w Centralnej Kartotece  nr 117/94  z dnia 18.02.1994 r.
-    była zatrudniona jako klasyfikator grzybów w SANEPID Tarnów
•    Organizacji punktu oceny grzybów:
-    lokalizacja punktu:         biuro administracji Hala Miejska
-    okres funkcjonowania:    15 czerwiec  – 31 październik
-    godziny funkcjonowania:    700 - 900  / poniedziałek – sobota /  = 24 dni x 3 = 72 godz./mc
-    kontrola placów targowych:    wyrywkowa  łącznie 8 godz./ m-c
-    wydawanie atestów:        formularze uzgodnione z PPIS
-    Informacja na placach:     tablice informacyjne: wyciąg w RMZ + wykaz grzybów, lokalizacja
i zasady funkcjonowania Punktu Oceny Grzybów;
place prywatne pisemna informacja do właścicieli, administratorów.
-    Zatrudnienie klasyfikatora :  umowa zlecenie 15 VI – 31 X ……r.  / 80 godz./ m-c = ½ etatu /wynagrodzenie miesięczne:  600 zł.
•    Dokumentacja:   w latach 2003 - 2010 wystawiono łącznie 16 410  indywidualnych atestów:
                    2003 r.   1 140 szt.
                    2004 r.   2 282 szt.
                    2005 r.   1 927 szt.
                    2006 r.   1 621 szt.
                    2007 r.   2 562 szt.
                    2008 r.   2 156 szt.
                    2009 r.   2 602 szt.
                    2010 r.   2 120 szt.
                    2011 r.   1 420 szt.
                              Łącznie : 17 830 szt.